ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ
Ο ΣΥΝΟΜΙΛΗΤΗΣ ΜΑΣ ως γνωστόν θεωρείται «ιθύνων νούς» και «αρχιτέκτονας» της πολιτικής του υπουργείου επί ημερών του Γ. Α. Παπανδρέου. Σήμερα κρίνει τις εξαγγελίες του νυν, υπουργού.
- Ποιά είναι η γνώμη σας για
τις εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας περί του πανεπιστημίου των «ανοιχτών
θυρών»;
- Νομίζω ότι τα περισσότερα
θέματα που τίθενται στις προτάσεις του υπουργού, είχαν ήδη ενσωματωθεί
στην πολιτική που είχε διαμορφωθεί από τον Γ. Α. Παπανδρέου.
- Δηλαδή ;
- Το Εθνικό Απολυτήριο είχε
φθάσει στην τελική του μορφή, μετά από διάλογο δύο χρόνων. Το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο
ήταν έτοιμο να λειτουργήσει από τον περασμένο Δεκέμβριο. Η αύξηση του αριθμού
των εισακτέων είχε ξεκινήσει από το τέλος της προηγούμενης ακαδημαϊκής
χρονιάς. Η δυνατότητα των ΑΕΙ και των ΤΕΙ να δημιουργούν προγράμματα σπουδών
πέραν των «παραδοσιακών», είχε θεσμοθετηθεί με τον νόμο 2413 του 1996.
- Θεωρείτε δηλαδή πανομοιότυπες
τις ρυθμίσεις του Γ. Αρσένη με εκείνες του Γ. Α. Παπανδρέου, σε όλα τα
βασικά «νευραγλικά» σημεία; Διαφορές δεν υπάρχουν;
- Η ουσιαστική διαφορά, σε ό,τι
αφορά τους ελεύθερους κύκλους, είναι η εξής : Με βάση τον νόμο 2413, τα
πανεπιστήμια μπορούν να έχουν προγράμματα σπουδών, τα οποία, όμως, δεν
θα παρέχουν πτυχίο ισότιμο του πανεπιστημιακού κύκλου. Αντίθετα, σύμφωνα
με τις σκέψεις του Γ. Αρσένη, ο τίτλος των προγραμμάτων αυτών θα είναι
ισότιμος των πανεπιστημιακών. Πιστεύω ότι δεν θα έπρεπε να είναι ισότιμος,
διότι έτσι θα δημιουργηθούν πολλά προβλήματα στη λειτουργία των πανεπιστημίων
και των ΤΕΙ.
- Ως προς το Λύκειο ;
- Για πολλά θέματα που αφορούν
το Λύκειο και το Εθνικό Απολυτήριο, οι προτάσεις Αρσένη δεν είναι σαφείς.
Δεν γνωρίζω εάν η τελική πρόταση θα είναι στο πνεύμα του Εθνικού Απολυτηρίου,
έτσι όπως είχε δρομολογηθεί από τον Γ. Παπανδρέου και είχε αποτελέσει προγραμματική
δέσμευση του ΠΑΣΟΚ.
- Ηδη επισημάνατε ένα σημείο
διαφωνίας - αυτό που αφορά την ισοτιμία των τίτλων. Αλλές ενστάσεις απέναντι
στις προτάσεις Αρσένη, έχετε ;
- Κοιτάξτε, υπάρχει κάτι βασικό
και ευρύτερο. Οι ρυθμίσεις που είχαν δρομολογηθεί επί Γ. Παπανδρέου, αποτελούσαν
τμήμα μιας συνολικής πολιτικής για την εκπαίδευση. Η πολιτική εκείνη συμπληρωνόταν
από την εξασφάλιση και άλλων δυνατοτήτων.
- Οπως ;
- Μπορούσαν τα Νομικά Πρόσωπα
Δημοσίου Δικαίου να δημιουργούν ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, διετούς
και τριετούς κύκλου : Επίσης, προβλεπόταν η χρήση των πιστωτικών μονάδων,
ώστε να υπάρξουν στο εκπαιδευτικό σύστημα διέξοδοι και ν’ αρθούν τα σημερινά
στεγανά. Παράλληλα, συνδεόταν η αύξηση των εισακτέων με την χρηματοδότηση
των πανεπιστημίων. Υπήρχαν επίσης, δύο σημαντικά στοιχεία, συστατικά της
πολιτικής Γ. Παπανδρέου, τα οποία δεν βλέπω στις προτάσεις Αρσένη.
- Σε ποιά αναφέρεστε ;
- Το πρώτο αφορά την πιστοποίηση
και την αξιολόγηση. Αμφότερες απαιτήσεις για να γνωρίζει ο ενδιαφερόμενος
την ποιότητα του κάθε προγράμματος των ιδίων των σπουδών. Το δεύτερο, αναφέρεται
στο συγκροτημένο κοινωνικό διάλογο….
- Μα και ο Γ. Αρσένης θέτει
σε ανοιχτό διάλογο τις προτάσεις του. Ποιά η διαφορά ;
- Η διαφορά είναι ότι στο πλαίσιο
της πολιτικής του Γ. Παπανδρέου, ο διάλογος θα γινόταν θεσμοθετημένα και
συγκροτημένα, μέσω του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας. Το ΕΣΥΠ θα συνέλεγε
τεκμηριωμένες απόψεις, θα μελετούσε τη διεθνή εμπειρία, θα μπορούσε να
κάνει αποτίμηση κόστους, κ.λ.π.